Aros de Esperanza

22 april 2017 - Medellín, Colombia

Afgelopen dinsdag hebben Hans en ik een kijkje genomen in een achterstandswijk van Medellin. We hadden afgesproken met de Nederlander Guido Broekhuizen, de oprichter van Aros de Esperanza. Guido geeft samen met zijn team basketbal les in de arme wijken van Medellin aan jonge meisjes. Mede om deze buiten het bereik van drugs, bendes en tienerzwangerschap te houden. Maar ook om er voor te zorgen dat de meisjes hun school afmaken en normale normen en waarden leren.

Aros de Esperanza is een stichting die door middel van een gratis basketbalprogramma verbetering in de leefomstandigheden wil bereiken van meisjes van acht tot achttien jaar. Naast de basketbal training vraagt Guido ook altijd naar een uitgeprinte versie van het schoolrapport. Afgelopen dinsdag antwoordde de meeste meisjes ‘mañana’ (morgen).

Hans en ik deden mee met een basketbaltraining en zagen hoe gemotiveerd de meisjes waren en hoe ze het leed van alledaags even konden vergeten.

Later liepen Hans en ik met twee meisjes mee door de arme wijk. Helemaal bovenop de berg stond een krakkemikkerig huisje. Dit huisje was van Brenda en haar familie. Brenda was niet op de basketbaltraining vandaag want ze was ziek. We mochten een kijkje nemen in het huis van haar familie. Toen snapten we waarom ze ziek was. Het lemen hutje zat vol met kippen en honden. Daartussen stond wat je kon noemen een bed. Ik kreeg gelijk een puppy aangeboden en hield hem onhandig in mijn handen. Een beetje overrompeld van wat ik zag.

Hopelijk kunnen Brenda en de andere meiden hun school gewoon afmaken en heel misschien wel een opleiding volgen. Dit kan natuurlijk niet zonder hulp. Zouden jullie (ook al is het maar een piep klein beetje) Aros de Esperanza willen steunen? Dit kan door geld over te maken naar:

NL25 ABNA 042 74 81 147 t.n.v. Stichting Aros de Esperanza

Voor meer informatie verwijzen we jullie naar de website van Aros de Esperanza: http://www.aros-de-esperanza.org/

1. Kati schep- kersten:
    23 april 2017
    Lieve Hans en Iris, mooi verhaal om te lezen, over de stichting , bijzonder hoor,om jullie daartussen te zien, omhelzing, oom Jan en tante Kati
  2. Papa en mama:
    23 april 2017
    Wat ontzettend leuk dat Hans en jij daar uitgebreid geweest zijn!
    Vandaag is de bloesenrallye van de Rotaryclub Tiel en het eerste doe dat met de gelden gesteund wordt is de stichting Aros de Esperanza. Heel kort geleden is ook een Rotarylid daar op bezoek geweest met enkele Colombianen. Wat doet die Guido fantastisch werk voor die j(zeer) jonge meisjes: ongelofelijk dat je daar je werk van maakt, he, na je studie! Veel liefs, Papa en Mama.
  3. Gerda Aartse:
    24 april 2017
    Hoi Hans en Iris,

Wat goed van jullie om ook bij zo'n stichting te gaan kijken! wij genieten van jullie verhalen. Liefs van ons